سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
ارسالی مخاطبین «فکرشهر»
فکرشهر- عباس زارعی: اهمیت ورزش جوانان همیشه امری مهم و ضروری بوده که توجه به چنین برنامه‌هایی، و حضور گسترده‌ی جوانان در فعالیت‌های ورزشی سبب سلامت جامعه و ایجاد نشاط و امیدواری در جوانان را در پی خواهد داشت؛ به همین سبب هم هست که مسوولین باید نگاه ویژه‌ ای به این مقوله مهم داشته باشند و با برنامه‌ریزی صحیح، مشکلات و معضلات ورزشی جوانان را برطرف کنند...
کد خبر: ۸۹۷۷۸
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

فکرشهر- عباس زارعی: اهمیت ورزش جوانان همیشه امری مهم و ضروری بوده که توجه به چنین برنامه‌هایی، و حضور گسترده‌ی جوانان در فعالیت‌های ورزشی سبب سلامت جامعه و ایجاد نشاط و امیدواری در جوانان را در پی خواهد داشت؛ به همین سبب هم هست که مسوولین باید نگاه ویژه‌ ای به این مقوله مهم داشته باشند و با برنامه‌ریزی صحیح، مشکلات و معضلات ورزشی جوانان را برطرف کنند.

 متاسفانه بسیاری از استعدادهای ورزشی در مناطق محروم به دلیل نبود نظارت کافی بر این فرآیند، هیچگاه به دید نمی‌آیند و همین موضوع سبب می‌شود تا کشور نتواند از وجود همه‌ی استعدادهای خود در حوزه‌ی ورزش بهره‌مند شود.

 کشف و شناسایی ورزشکاران باید در کل کشور به صورت مستمر مورد توجه مسوولان ورزشی قرار گیرد و در کنار این مسئله، با صرف هزینه‌های مختلف به پرورش نخبگان ورزشی بپردازند؛ اما آنچه مشهود است استعدادیابی به صورت کمرنگ‌تر در این استان‌های محروم است که علاوه بر این، استعدادهای کشف شده نیز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

برخی از کارشناسان و مسئولان هیأت‌های ورزشی، عدم حمایت مالی از ورزشکاران را ناکافی بودن بودجه‌ی هیأت‌های ورزشی عنوان می‌کنند که باید به زودی فکری به حال این مسئله شود. استان‌های محدودی در کشور وجود دارند که همچون استان بوشهر موقعیت بسیار خوبی در زمینه‌ی ورزش‌های آبی داشته باشد. به همین سبب و با توجه به این پتانسیل باید هرچه بیشتر در راستای فراهم کردن شرایط مطلوب برای رشد و پرورش ورزشکاران مرتبط تلاش شود.با اینکه در دیگر استان‌ها به خوبی از قهرمانان و ورزشکاران ملی خود حمایت می‌کنند، اما در استان بوشهر همچنان از نبود حمایت مسئولان عالی رتبه استانی گلایه‌مندند. عدم حمایت و توجه به ورزشکاران، تاکنون ضربه‌های زیادی به حوزه‌ی ورزش استان بوشهر وارد کرده و عامل اصلی جدایی ورزشکاران از شهر و دیار خود نیز ناشی از همین مسئله است که ورزشکاران هم به ناچار برای کسب موفقیت به شهرها و حتی کشورهایی مهاجرت می‌کنند که موفقیت‌هایشان مورد تقدیر و حمایت قرار گیرد.

 آوازه‌ی بندر گناوه، به بازار و دریای آن است و کمتر کسیست که در کشور این شهرت را نشنیده باشد، اما اگر بخواهیم نامی از گناوه در ورزش‌های آبی کشور بیابیم موفق نخواهیم بود چون از پتانسیل‌های موجود در این شهر بندری هیچ استفاده‌ای نشده است. یکی از شاخه‌های ورزشی که در بندر گناوه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته‌است، ورزش‌های آبی است و این در حالیست که این بندر با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و پتانسیل جوانانش، دارای استعدادهای ورزش آبی فوق‌العاده‌‌ایست.

 بهنام جوهری جوان گناوه‌ای، ورزشکاریست که استعدادش در رشته‌ی استند‌آپ پدل‌برد توسط خودش کشف و رشد داده شد. کاری که هیأت‌های ورزشی باید انجام می‌دادند و بخاطر آن از بودجه هزینه می کردند و نکردند؛ استعدادی که می‌تواند برای کشور افتخار آفرین باشد ولی در سایه‌ی بی‌توجهی مسوولین ورزشی استان بوشهر سرانجامش بن‌بست ناامیدیست.

 بهنام جوهری در گفتگو با خبرنگار ما گلایه‌هایی همراه با بغض داشت که ظاهرا دیگر گوش شنوایی را سراغ نداشته است که با او سخن بگوید ولی با اصرار خبرنگار لب به سخن گشود.

 وی اینگونه توضیح داد: بهمن‌ماه سال ۹۸ تست انتخابی در بوشهر جهت اعزام به اردوی تیم ملی  برگزار شد که با تخته‌برد عاریه توانستم مجوز حضور در اردوی تیم ملی را کسب کنم و آنجا بود که مسوولین تیم ولی وقتی استعداد من را دیدند یک تخته استندآپ پدل‌برد جهت انجام تمرینات قبل از اردو به من اهدا کردند اما همزمانی اردوی تیم ملی و شیوع کرونا باعث شد همه اردو‌ها لغو شود.

جوهری که تنها حریف اصلیش را در ورزش ناامیدی می‌داند ادامه داد: تمرینات خودم را زیر نظر مربی تیم ملی به صورت آنلاین شروع کردم و به مدت یکسال به‌صورت فشرده تمرین کردم اما حین تمرین قسمتی از فین‌بردی که با آن تمرین می‌کردم شکست ولی وقتی از کمیته‌ی موج سواری استان درخواست تخته‌برد کردم به من گفته شد که نداریم و با هزینه شخصی باید تهیه کنید؛ از آنجایی‌که هزینه‌ی یک تخته خوب بالا بود بالاجبار با چسب تخته را تعمیر کردم و به تمریناتم ادامه دادم.

 او از عدم حمایت مسوولین ورزشی در شهرستان و نداشتن مکانی مناسب نیز سخن به میان آورد و گفت: در گناوه با وجود چندین کیلومتر نوار ساحلی، یک مکان مناسب برای تمرینات ورزشی وجود ندارد. بارها در حین تمرینات با مزاحمت‌های افراد رهگذر روبرو شدم که مجبور می‌شدم کیلومتر‌ها از شهر فاصله بگیرم تا بتوانم در محیطی آرام به تمرین خود بپردازم.

وی افزود: آیا مردم گناوه مستحق این محرومیت هستند که حتی یک ورزشکار ملی در رشته‌ی ورزش‌های آبی نداشته باشند ولی در شهرهای دیگر با وجود یک رودخانه و سد چندین ورزشکار ملی داشته باشد؟! حتی یکبار دسته پارو در حین تمرین شکسته شد و وقتی به کمیته‌ی شهرستان مراجعه کردم گفتند باید از کمیته‌ی استان پارو بگیری، اما وقتی به استان درخواست زدم به من گفتند پول واریز کن تا پارو برات بفرستیم و این پاسخ برای هر ورزشکاری کافی بود تا برای همیشه با ورزش خداحافظی کند.

این ورزشکار از آخرین مسابقه‌اش با پاروی شکسته اذعان کرد: همین اواخر در یک مسابقات ماراتن ۱۸ کیلومتر که در کیش برگزار شد با هزینه‌ی شخصی و با تخته‌برد چسب زده و پاروی شکسته شرکت کردم و با تمام تلاشی که کردم متاسفانه مغلوب تجهیزات ورزشی دیگر ورزشکاران شدم بطوری که داوران و ناظران مسابقات از کسب چنین مقامی با این تجهیزات مبهوت ماندند.

 بهنام جوهری در پایان طبق درخواستی که از مسئولین استان داشت، افزود: آبان‌ماه سال جاری قرار است مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار شود و فقط تا مسابقات پنج‌ماه زمان باقی مانده و خودم با هزینه‌ی شخصی به تمرینات ادامه می دهم و بدنسازی که مهمترین رکن این رشته هست را تا الان رها نکردم، ولی تنها درخواستم از مسوولین ورزشی استان این هست که فقط تجهیزات ورزشی این رشته که هزینه بالایی دارد و من توان تأمین این هزینه را ندارم در اختیارم قرار دهند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قول می‌دهم که افتخارات خوبی برای استان و حتی کشور کسب نمایم و این آخرین فرصت من است که با آن روبرو هستم و بدون شک اگر باز هم با درب بسته روبرو شوم علی‌رغم میل باطنی بالاجبار باید از طریق استانی دیگر به مسابقات اعزام شوم.

 رئیس اداره‌ی ورزش و جوانان شهرستان گناوه از اینکه در ورزش‌های آبی به چشم‌انداز مطلوب و متناسب با شهر بندری نرسیده‌ایم گفت: با توجه به واگذاری استخر شهرستان به بخش خصوصی و تغییرات انجام شده و افزودن امکانات این محیط، از نظر آموزشی و اوقات فراغت، تا حدودی مفید واقع شد اما در بحث دریا آنطور که مورد انتظار بود نتوانستیم از آن استفاده کنیم، اما باز هم منتظر هستیم که وضعیت شیوع کرونا به یک سرانجامی برسد تا ورزش‌های آبی را از دریا شروع کنیم.

رحمان عمادی در مورد کارهای در دست اقدام متناسب با ورزش‌های آبی افزود: در حال حاضر اقدامات خوبی در شهرستان در زمینه‌ی ورزش‌های آبی توسط بخش خصوصی در حال انجام است؛ این اقدامات شامل دو جایگاه جت‌اسکی و یک پلاژ بانوان است که یک جهش خوب در ورزش گناوه ایجاد خواهد کرد و از آنجاییکه  پلاژ بانوان و دو جایگاه جت اسکی که با مجوز اداره‌ی ورزش در حال آماده کردن زیرساخت‌های آن در شهرستان هستند قابلیت همکاری با ورزش‌هایی مثل شنا و قایق‌رانی را دارند که خود جای امیدواری دارد که تحولی در این رشته‌ها ایجاد شود.

وی در پاسخ به دلیل استقبال کم جوانان در رشته‌های ورزشی آبی در بندر گناوه افزود: عدم وجود امکانات و حمایت‌های لازم در زمینه‌ی ورزش‌های آبی علی‌رغم استعداد‌های خوب در شهر بندری گناوه باعث شده تا با استقبال کم جوانان مواجه شویم؛ اداره ورزش و جوانان نزدیک به ۴۰ هیأت ورزشی و زیر مجموعه دارد و هر هیأت هم شاخه‌های متفاوتی دارد. با اعتبارات این اداره واقعا جوابگوی این تعداد هیأت نمی‌توان بود و ما می‌دانیم که تمام هزینه‌ کردها در رشته‌هایی مثل رشته استندآپ پدل برد توسط خود ورزشکار هزینه می‌شود. ما هم بسیار علاقه و حتی وظیفه داریم که از ورزشکارانی مثل بهنام جوهری حمایت کنیم ولی واقعا کمبود امکانات در شهرستان بیداد می‌کند و قسمت عمده‌ی عدم نتیجه‌گیری مطلوب ورزشکاران ما نداشتن پایگاه ثابت و امکانات است.

 عمادی تأثیر بخش خصوصی در ورزش را اینطور بیان کرد: ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذار در ورزش از وضعیت فعلی بسیار موثرتر است ولی سرمایه‌گذاران ما تمایلی به ورود به این بخش ندارند چون ما سرمایه‌گذارانی داشتیم که در این بخش ورود کردند اما روال اداری و قوانین آن باعث شد که نیمه‌کاره آن را رها کنند و مورد دیگر اینکه در شهرستان گناوه خیرین ورزشی و اسپانسرهای ورزشی بسیار کمرنگ است. همان چیزی که در استان‌های دیگر موجب پیشرفت بسیاری از رشته‌های ورزشی است.

 رئیس اداره ورزش و جوانان گناوه در رابطه با بهنام و بهنام‌ها و چگونگی حمایت از این استعداد‌ها افزود: از کسانی که توانایی مالی دارند چه ادارات دولتی و چه شخصی تقاضا دارم که در حوزه‌ی ورزش ورود کنند و با همکاری ما از ورزشکاران شهرستان حمایت نمایند تا این جوانان بتوانند با دلگرمی بیشتری در مسابقات شرکت کنند و به آنچه این شهرستان لیاقتش را دارد برسند زیرا ما در گناوه ورزشکارانی داریم که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرند می‌توانند مقام‌های ملی و آسیایی کسب کنند و این چشم‌انداز به توجه بیشتر خیرین ورزشی و دولتی نیاز دارد.

 مسوول هیأت انجمن‌های ورزشی گناوه در پاسخ به این سوال که دلیل عدم استقبال و مقام‌آوری در ورزش‌های آبی چیست بیان کرد: با توجه به اینکه هیأت شهرستان سال ها بدون مسوول فعال در این بخش بوده و دیدگاه مناسبی در جهت راهبرد ورزش های آبی نداشته است و تعامل خوبی هم با ورزشکاران  برقرار نکرده و اینکه انجمن حمایت نشده است، لذا هیأت انجمن‌های ورزشی که رشته‌ استندآپ پدل‌برد هم زیر مجموعه آن است همیشه کم کارترین هیأت در سطح دیگر هیئت‌ها بوده است. در حال حاضر با تدبیر ریاست اداره ورزش شهرستان و صاحب نظران این امر  تصمیم بر این شد که حقیر به عنوان مسئول این هیأت انجام وظیفه کنم‌.

موسوی از فعالیت‌های خود در بدو ورود به انجمن‌های ورزشی چنین می‌گوید: با توجه به اینکه مدت زمان کمی در اختیار هیأت بودم چند کارگاه آموزشی برگزار شد و سازماندهی هیأت انجام گرفت. هر چند که هیأت استان هم هنوز تدبیر خاصی انجام نداده است و هنوز با سرپرستی اداره می‌شود که همین مشکل‌ساز است، ولی به جهت ورزشهای آبی در شهرستان و دیگر کمیته‌ها مسوول انتخاب کردیم.

وی در خصوص چرایی نابودی استعداد و پتانسیل‌هایی مثل بهنام و کسانی که امید قهرمانی گناوه هستند چنین گفت: ما سالهاست نه در سطح شهرستان بلکه خود استان قهرمانانی داشته‌ایم که حمایت نشده‌اند و تمام هزینه‌ها را به‌صورت شخصی پرداخت کرده‌اند تا فقط عشق و علاقه‌ای که دارند را دنبال کنند. ورزشکاران اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستند که فقط می‌توانند از نیروی انسانی با جان و دل مایه بگذارند اداره کل استان و شهرستان و مسوول هیأت باید تلاش کنند تا از اعتبارها و خیرین به کمک ورزش بیایند در این امر هم یکدست صدا ندارد و باید از نهادهای شهرستان کمک گرفت که این مهم هم انجام نگرفته و ما همیشه گلایه مند هستیم.

 مسوول هیأت انجمن‌های ورزشی گناوه در مورد چگونگی حمایت از بهنام جوهری چنین گفت: بهنام جوهری فردی پرتلاش، موثر و مصمم با اراده بالا است و دیدگاه فرا استانی حتی کشوری دارد ما هم این استعداد قوی را کشف کرده‌ایم و پیگیری‌های زیادی هم در رابطه با ایشان انجام داده‌ایم و با توجه به بالا بودن هزینه‌های تجهیزات رشته استند‌آپ پدل‌برد می‌بایست هم حمایت‌های مالی از جانب مسوولین دولتی و هم از جانب اسپانسرهای ورزشی در کنار او بیایند تا شاهد یک قهرمان آسیایی در گناوه باشیم.

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر